Wet- en regelgeving


Hier vindt u links naar websites over wet- en regelgeving m.b.t. alcohol en drugs.

 

  • 3VO
    Vereniging Voor Verkeersveiligheid, 3VO
  • Alcoholvoorlichting.nl
    Voor informatie over alcohol.
  • BOB (jij of ik?)
    Vind hier alle informatie over de BOB-campagne van 3VO, Vereniging Verkeers Veiligheid Organisatie.
  • Drugsinfo Team
    Het infoteam richt zich vooral op met alcohol en drugs experimenterende jongeren in de leeftijd van 16 tot 23 jaar. De inhoud en de toon is daarop afgestemd. Op de site is ook een alcohol- en coketest te vinden.
  • EUROcare
    Website van Eurocare, de Europese organisatie ter bestrijding van alcoholgerelateerde gezondheidsproblemen waar STAP bij betrokken is.
  • Jellinek
  • Leeftijdsgrens
    “Is ie nou 16 of niet?; volgens mij al zeker 18.” Met die vraag worstelt menig medewerker in supermarkt, horecabedrijf, slijterij of sportkantine. De wet stelt duidelijk: geen alcoholhoudende drank verkopen aan jongeren tot 16 en geen sterke drank aan jongeren onder de 18 jaar. Degene die dat doet is strafbaar! Maar hoe ga je daar in de praktijk van alledag mee om? Deze internetsite biedt veel informatie over de wet- en regelgeving.
  • Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
    Internetsite van het ministerie van VWS met informatie over lokaal sociaal beleid.
  • NIZW
    Het NIZW is een onafhankelijke organisatie die zich samen met instellingen, professionals, beleidsmakers en burgers inzet om de kwaliteit en doelmatigheid van de sector zorg en welzijn op een hoger niveau te brengen. Het NIZW informeert, innoveert en ondersteunt deze sector en draagt zo bij aan een zorgzame samenleving waarin de eigen verantwoordelijkheid en keuzevrijheid van burgers vooropstaan.
  • Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA)
    Verenigd in STIVA leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken een actieve bijdrage aan het bevorderen van een verantwoord alcoholgebruik en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank.